Artsbirthday 2009 Safe and sound/Sonic Weapons (by Escoitar.org)

16 enero 2009

http://www.rtve.es/radio/20090114/fiesta-cumpleanos-del-arte/220066.shtml
http://www.kunstradio.at/PROJECTS/AB2009/network-ars-acoustica-group.php

http://www.artsbirthday.net/

«El próximo viernes 16 de enero, entre las 22:00h y las 24:00h, Radio Clásica ofrecerá a sus oyentes la Fiesta de Cumpleaños del Arte (Art’s Birthday Party) en su edición de 2009. Este evento radiofónico internacional, en el que participan más de veinte emisoras europeas, conmemora una idea del artista Fluxus Robert Filliou, quien declaró, el 17 de enero de 1963, que el Arte había nacido exactamente hacía un millón de años, cuando alguien dejó caer una esponja en un cubo de agua. Este programa especial estará presentado por Ana Vega Toscano y Miguel Álvarez.

Desde entonces, miles de artistas han venido celebrando esta festividad cada 17 de enero y ahora, en 2009, las emisoras pertenecientes al grupo Ars Acústica de la Unión Europea de Radiodifusión (UER) se adelantan a la víspera de tan importante acontecimiento y ofrecen a sus oyentes, en directo, nuevas creaciones de arte sonoro y radiofónico, que en España transmitirá Radio Clásica.

El tema escogido en 2009 para la celebración del cumpleaños es la expression anglosajona Safe and Sound. Las contribuciones de las diferentes emisoras a la celebración versarán sobre este tema, de formas bien diversas. La aportación española, realizada por el colectivo gallego Escoitar.org, explora mediante el lenguaje radiofónico, la utilización del sonido como arma y como elemento de control social».

SONIC WEAPONS by Escoitar.org

.. ::.. Spanish Radio – Live from Madrid.. ::..
The physical dimension of sound, its potential to become a source of corporal pleasure, its invisibility, its immateriality, its power to generate emotions or affect our bodies without passing through the barriers of reason and without leaving traces… All these aspects have turned particularly important in the context of a society of control, where the different discourses of power need technologies to perform their dominance, or simply to attack and defend themselves. This is the role of sonic weapons.

The sound work proposed by Escoitar.org, a radiophonic short tale placed somewhere between a documentary and a radio-art piece, is based in the remix of audiovisual documents found across a long and deep research about certain uses, developments and technological implementations of sound. The work proposes both a conceptual approximation to this subject matter and a revealing sonic experience, carried out through an analysis of the impact and the effects of these technologies, their uses and their abuses.

Digitally processed sounds from interviews, recordings of sonic weapons, fragments of works by different artists and recordings of acoustic signals and control devices (such as bells, sirens…) made by Escoitar.org are mixed and intertwined in «Sonic Weapons». A radiophonic work that pursues a double goal : on one side, to make the listener aware of a problem that affects sound and listening, conceived as control devices, and, on the other, to create a passionate sonic gesture in order to maintain sound safe and to keep working for its freedom.